Вектор Реформ и Узстандарт обсуждают вопросы реформирования системы технического регулирования

Вектор Реформ ва Узстандарт: секторни қандай ислоҳ қилиш керак?

 

«Вектор Реформ» экспертлар кенгашининг вазифаси – долзарб қонунлар ва қарорлар лойиҳаларини таҳлил қилиш.

2019 йил 19 сентябрда «Ўзстандарт» агентлиги томонидан «Истеъмолчилар ҳуқуқларини ҳимоя қилиш ва истеъмол маҳсулотларининг мувофиқлигини баҳолаш бўйича ишларни такомиллаштириш бўйича қўшимча чора-тадбирлар тўғрисида»ги Қарор лойиҳаси муҳокамага қўйилди. https://regulation.gov.uz/ru/document/8037

2019 йил 23 сентябрда Экспертлар кенгаши Умида Хакназарнинг таҳлилий маълумотномаси асосида «Мажбурий сертификатлаштиришни бекор қилиш ва техник тартибга солиш тизимини ислоҳ қилиш зарурияти тўғрисида» қарор қабул қилди https://ced.uz/vektor-reform/, унда Қарор лойиҳаси танқид қилинди ва техник жиҳатдан тартибга солиш соҳасида туб ислоҳотларни амалга ошириш зарурати ҳам кўрсатиб ўтилди.

2019 йил 5 октябрь куни Ўзбекистон Республикаси Иқтисодиёт ва саноат вазирлигида «Вектор Реформ» экспертлар кенгаши томонидан таклиф қилинган шарҳларнинг дастлабки муҳокамаси бўлиб ўтди. Муҳокама 2019 йил 11 октябрь куни «Узстанларт» агентлиги директори Дилшод Сатторов ташаббуси билан давом эттирилди.

Учрашувнинг мақсади Агентликнинг режалари билан «Вектор реформ» экспертлар кенгаши экспертларини таништириш ва юқорида кўрсатилган Қарор лойиҳаси бўйича муҳокамаларни давом эттириш эди.

Бизнинг экспертларимиз Қарор лойиҳасининг қуйидаги жиҳатлари тўғрисида ўз фикрларини билдирдилар:

Стикерни бекор қилиш билан ўзбек тилида мажбурий маркалашни киритиш.

— «Вектор реформ» мутахассислари, ушбу таклиф ортиқча ва бизнес бу билан боғлиқ харажатларни хоҳламайди, айниқса маҳсулотлар ҳажми етарлича катта бўлса — ускуналар, вақт ва шу кабилар талаб этилади, деб ҳисоблайди. Бизнес чора-тадбирларга риоя қилишга тайёр бўлиши керак ва чора-тадбирларнинг ўзи бажариладиган бўлиши керак.

Биологик фаол қўшимчаларни, қўшимчалар ва шу кабиларни рўйхатга олиш талаби

— Қисқа вақт ичида бу чора-тадбир асоссиз ва ортиқча.

Озиқ-овқат ва ноозиқ-овқат маҳсулотларининг кенг ассортиментини мажбурий сертификатлаш талаби.

— Бу талаб халқаро стандартларга зид. Сертификатлаш халқаро стандартларга мувофиқ, товарларни эркин муомалага чиқарилишидан олдин учинчи мустақил (сертификатлаштириш органи) томондан мувофиқлигини тасдиқлаш шакли ҳисобланади. Сертификатлаштириш органи синов ва текшириш учун юридик жиҳатдан жавобгардир. Сертификатлаш одатда хавфлилик даражаси энг юқори бўлган маҳсулотларга нисбатан қўлланилади. Аксарият истеъмол маҳсулотлари бўйича ишлаб чиқарувчининг ўзи маҳсулотнинг хавфсизлиги учун юридик жиҳатдан жавобгар ҳисобланади. Текшириш ишлаб чиқариш амалиётига тегишли бўлган ишлаб чиқаришнинг сифат тизими, ISO/IEC ЭК нинг бошқа стандартлари талабларига мувофиқлигини таъминлаш учун ўтказилади. Озиқ-овқат маҳсулотларига нисбатан, Алиментариус Кодекси, Халқаро Эпизоотик бюро ва ўсимликларни ҳимоя қилиш тўғрисидаги Конвенция талабларига мувофиқ хатарларни баҳолаш (ва маҳсулотни хавфлар даражаси бўйича таснифлаш) керак бўлади. Мажбурий сертификатлаш ва хом ашёни мажбурий рўйхатдан ўтказиш талаби ишлаб чиқарувчилар / сотувчиларнинг жавобгарлигини аралаштириб юборади (бузади) ва уларни тартибга солувчи органга, хусусан «Ўзстандарт»га бутунлай юклаб қўяди.

Техник тартибга солиш ва институтлар соҳасидаги қонун ҳужжатларни тегишли равишда ислоҳ қилмасдан, аккредитация, сертификатлаш, стандартлаштириш ва давлат назорати функцияларини ажратмасдан, мажбурий сертификатлаш маҳсулот хавфсизлигини таъминлашнинг самарали механизми бўлмаслиги таъкидланди. Тегишли ислоҳотларсиз Агентлик ILAC (International Laboratory Accreditation Cooperation) га аъзо бўла олмайди, шунга мос равишда «Ўзстандарт» агентлигининг сертификатлаштириш органлари ва синов лабораторияларининг миллий аккредитация органи ҳам тан олинмайди.

Дилшод Сатторов Қарор лойиҳасидаги барча режалардан мақсад биринчи навбатда истеъмолчилар манфаатларини ҳимоя қилиш эканлигини бир неча марта таъкидлаб ўтди. Унинг таъкидлашича, «Вектор реформ» экспертларининг дастлабки эътирозлари натижасида Агентлик бир қатор дастлабки таклифларни қайта кўриб чиқди, хусусан, стикерларни ўзбек тилида маркировка сифатида ишлатиш имкониятини қолдирилди, электротехника маҳсулотларига хизмат кўрсатиш учун ҳар бир ҳудудда ваколатли пунктларни очиш талабини қайта кўриб чиқилди.

Дилшод Сатторов «Вектор реформ» экспертлари билан учрашувлар ва бундай мунозаралар ижобий натижа беришини таъкидлаб, ўқув семинарлар ва давра суҳбатларини ўтказишга кўмак ҳамда сертификатлаштириш билан боғлиқ жараёнлар бўйича таҳлилчилар ва экспертлар ёрдамини сўради. Шунингдек, «Ўзстандарт» матбуот хизмати раҳбари сертификатлаштириш органи фаолияти билан яқиндан танишиш мақсадида «Вектор реформ» мутахассисларини сертификатлаш лабораторияларидан бирига ташриф буюришни таклиф қилди.

Вектор Реформ и Узстандарт: как реформировать сектор?

 

Задача Экспертного Совета «Вектор Реформ» — проводить аналитику актуальных проектов законов и постановлений.

19 сентября  2019 г. Агентством «Узстандарт» был опубликован проект Постановления «О дополнительных мерах по защите прав потребителей и совершенствования работ по оценке соответствия потребительской продукции».

23 сентября 2019 г. Экспертный совет на основе аналитической записки Умиды Хакназар принял резолюцию «О необходимости отмены обязательной сертификации и проведения реформы системы технического регулирования», в которой проект Постановления подвергся критики, было также указано на необходимость проведения кардинальных реформ сферы технического регулирования.

5 октября 2019 г. в Министерстве экономики и промышленности Республики Узбекистан состоялось предварительное обсуждение замечаний, предложенных Экспертным советом «Вектор реформ». Обсуждение было продолжено в пятницу 11 октября 2019 года по инициативе Директора Агентства «Узстанларт» Дильшода Саттарова. Состоялась встреча экспертов Экспертного Совета «Вектор Реформ» Умиды Хакназар, Зиёдулло Парпиева и Мансура Юлдашева с руководством Агентства.

Целью встречи было ознакомление с планами Агентства с экспертами Экспертного Совета «Вектор Реформ» и продолжение обсуждения вопросов в отношении вышеуказанного проекта Постановления.

Наши эксперты высказались по следующим пунктам проекта Постановления:

Введение обязательной маркировки на узбекском языке с отменой стикера.

— Эксперты Вектора Реформ считают, что данное предложение избыточное и бизнес не будет нести излишние значительные расходы, связанные с ним, особенно, если объемы продукции достаточно большие – потребуется оборудование, время итд. Бизнес должен быть готовым к соблюдению мер, а сами меры должны быть администрируемыми.

Требование по регистрации БАДов, добавок итд

— В такие короткие сроки данная мера является нереалистичной и избыточной.

Требование по обязательной сертификации широкого спектра пищевой и непищевой продукции.

— Это требование противоречит международным стандартам. Согласно международным стандартам, сертификация является формой подтверждения соответствия третьей независимой стороной (орган по сертификации) до выпуска товара в свободное обращение. Орган по сертификации несет юридическую ответственность за испытания и инспектирования. Сертификация обычно применяется в отношении продукции самого высокого риска. Большинство потребительских товаров подлежат, и, таким образом, юридическую ответственность за безопасность продукции также несет сам производитель. Инспектирование происходит на предмет соблюдению требований системы качества производства, надлежащих производственных практик, и других стандартов ИСО/МЭК. В отношении пищевой продукции должна быть оценка риска (и категоризация продукции по степени риска) согласно требованиям Кодекса Алиментариуса, МЭБ и Конвенции по защите растений.  Требование по обязательной сертификации и требования по обязательной регистрации сырьевой продукции, смещает (размывает) ответственность производителей/продавцов и полностью смещает ее на регуляторный орган, в частности «Узстандарт».

Было также отмечено, что без соответствующей реформы законодательства в области технического регулирования и институтов путем разделения функций по аккредитации, сертификации, стандартизации и Гос.надзору, обязательная сертификация не будет эффективным механизмом по обеспечению безопасности продукции. Без соответствующих реформ, Агентство не сможет стать членом ILAC (International Laboratory Accreditation Cooperation), соответственно, аккредитация национального органа по аккредитации Агентства «Узстандарт» органов по сертификации и испытательных лабораторий не будет признаваться.

Дильшод Саттаров неоднократно подчеркивал, что все планы в проекте Постановления это прежде всего забота о и защите интересов потребителей. Он отметил, что в результате предварительных замечаний экспертов «Вектора Реформ», Агентство пересмотрело ряд своих первоначальных предложений, в частности, оставили возможность использования стикеров в качестве маркировки на узбекском языке, пересмотрели требование по открытию авторизованных точек по обслуживанию электротехнической продукции в каждой области.

Дильшод Саттаров отметил, что встречи с экспертами «Вектора Реформ» и такого рода обсуждения дают положительный результат и попросил содействия в проведении обучающих семинаров и круглых столов, а также аналитики и экспертизы по процедурам, связанным с сертификацией. Также руководителем пресс-службы «Узстандарт» было предложено организовать выезд экспертов «Вектора Реформ» в одну из лабораторий сертификации, чтобы лучше ознакомиться с деятельностью сертифицирующего органа.

 

Поделиться